Adventní koncert 10.12.2024 od 18:30 i s českými a světovými koledami v krásném prostředí evangelické kaple - vytápěno se skvělým souborem Musica Festiva za 499 Kč
499 Kč místo 700 Kč
sleva 29%
Zobrazit
NOVÝ PROGRAM PLNÝ KRÁSNÝCH SKLADEB OD GEORGE GERSHWINA, ALE NEJENOM OD NĚJ.
PŘIJĎTE SE ZAPOSLOUCHAT DO NESMRTELNÝCH HITŮ JAKO SUMMERTIME, I GOT RHYTM,
AMERIČAN V PAŘÍŽI A SAMOZŘEJMĚ RAPSODIE V MODRÉM
CZECH COLLEGIUM
Komorní soubor Czech Collegium a Symfonický orchestr Czech Collegium je významný soubor pražské hudební scény. Založili ho členové Pražských symfoniků v roce 1996 a od té doby se stal nedílnou součástí pražského kulturního dění.
Přátelství členů souboru přineslo během času špičkovou profesionální úroveň. Ta se promítá zejména v kvalitě zvuku, spontánnosti výrazu a jednotě stylového pojetí, které přinesla léta společné práce.
Všichni členové souboru zastávají významné posty pražského hudebního života. Soubor ve složení smyčcového quintetu, sólové trubky a sólového zpěvu nabízí pestrou paletu repertoáru. Publikum tak může slyšet nejen rozličné varianty známých skladeb, ale také různé hudební styly od období baroka až po jazz.
Emauzský klášter neboli klášter benediktinů u chrámu Panny Marie a slovanských patronů, zvaný Na Slovanech či Emauzy, byl založen 21. listopadu 1347 českým králem a římským císařem Karlem IV. Lucemburským pro řád slovanských benediktinů.
Karel IV. klášter založil na základě privilegia papeže Klimenta IV. z 9. května 1346. Ke klášteru Karel založil v roce 1371 kostel zasvěcený Panně Marii, svatému Jeronýmovi, slovanským věrozvěstům Cyrilu a Metodějovi a českým světcům Vojtěchovi a Prokopovi.
Klášter fungoval i v době husitské, kdy unikl vyplenění. Husité jej v roce 1419 převzali a jako v jediném českém klášteře se zde praktikovalo přijímání podobojí, a to až do roku 1589. Začátkem 17. století, za vlády Rudolfa II., byl klášter obnoven jako katolický. Po vyhoštění benediktinské komunity z Československa v roce 1919 byl klášter krátce v majetku hudební konzervatoře. O rok později se beuronští benediktini vrátili a obnovili slovanskou liturgii.
V roce 1942 gestapo mnichy vyhnalo a klášter sloužil jako vojenský lazaret. Při spojeneckém náletu na Prahu 14. února 1945 byla poničena budova kostela a klenby klášterní budovy, opravy proběhly v 1. polovině 50. let.
V roce 1950 byl klášter zestátněn a v 50. letech připadl Československé akademii věd. Po roce 1989 získalo zpět budovy kláštera i kostel Benediktinské opatství v Emauzích. V roce 1995 byla ukončena jedna etapa rekonstrukce kláštera. V roce 2003 byla dokončena rekonstrukce kostela, posvěcen nový oltář a první mše se konala symbolicky na velikonoční pondělí 21. dubna 2003.
Klášter nevypadl vždy tak, jak jej dnes známe – až poté co areál kláštera utrpěl vážné škody v únoru 1945, bylo přistoupeno v letech 1953 – 1954 k rekonstrukci kleneb podle návrhů profesora Bedřicha Hacara. Podle projektu architekta Františka Marii Černého byla provedena rekonstrukce kostela, při níž pobořené věže nahradila betonová křídla s pozlacenými hroty.
EMAUZSKÝ KLÁŠTER - BAROKNÍ REFEKTÁŘ
Vyšehradská 49, Praha 1
Objekt je vytápěný a má WC.
pořádá pravidelně koncerty tématické (např. vánoční, adventní), klasické, jazzové a swingové hudby v unikátních prostorách Prahy, ale i jiných měst již od roku 2001
Tato hudba přispívá blahodárně k vašemu odpočinku v hektických dnech a můžete ji třeba považovat za jistý druh relaxační hudby.
Přijďte si odpočinou od běžného shonu!
Voucher je taktéž krásný dárek pro vaše blízké a udělá jim určitě radost.
.
KDE VOUCHER UPLATNÍTE?
Emauzský klášter - barokní refektář
Vyšehradská 49 (u Moráně)
12800 Praha 2
V den konání koncertu: st 11.4.2017 18:30 hod
Koncert potrvá asi 60 minut.
Sál je vytápěný.
Voucher platí jako vstupenka
Vstupenky nejsou číslovány, sál je otevřen zhruba 20 minut před koncertem
NA VOUCHERU NENÍ UVEDENA ANI CENA, ANI JMÉNO KUPUJÍCÍHO.
Účinkující:
Pavel Šafařík – I. housle, Petr Hlaváč – II. housle, Vladimír Bažant – viola, Jaroslav Matějka – violoncello, Lukáš Verner – kontrabas, Miroslav Kejmar - trubka
.
George GERSHWIN:
Someone to Watch Over me
The Man I Love
Swanee
An American in Paris
Strike Up The Band
¨S Wonderful
Oh, Lady Be Good
Summertime
I Got Rhythm
Somebody Loves Me
Porgy and Bess – blues
Bedřich SMETANA
Vltava /z cyklu „Má vlast/
Antonín DVOŘÁK
Largo /ze symfonie č 9. Novosvětské/
Maurice RAVEL
Bolero
George GERSHWIN
RHAPSODY IN BLUE
(Dodavatel slevy):
FIDELIO, s.r.o.
IČO 26387379
Mirotická 4
14200 Praha 4
Na koncertě uslyšíte:
Účinkující:
Pavel Šafařík – I. housle, Petr Hlaváč – II. housle, Vladimír Bažant – viola, Jaroslav Matějka – violoncello, Lukáš Verner – kontrabas, Miroslav Kejmar - trubka
.
George GERSHWIN:
Someone to Watch Over me
The Man I Love
Swanee
An American in Paris
Strike Up The Band
¨S Wonderful
Oh, Lady Be Good
Summertime
I Got Rhythm
Somebody Loves Me
Porgy and Bess – blues
Bedřich SMETANA: Vltava /z cyklu „Má vlast/
Antonín DVOŘÁK Largo /ze symfonie č 9. Novosvětské/
Maurice RAVEL Bolero
George GERSHWIN: RHAPSODY IN BLUE
.
vlastním jménem Jacob Gershowitz (26. září 1898 Brooklyn – 11. července 1937 Hollywood), byl americký skladatel tvořící v první polovině 20. století.
Většinu svých vokálních a scénických děl napsal společně se svým starším bratrem a textařem Irou Gershwinem. Komponoval pro Broadway, klasickou hudbu, ale úspěch měla i jeho populární hudba. Jeho skladby jsou často využívány ve filmu i televizi jako jazzové motivy – mnozí z největších zpěváků jako Ella Fitzgeraldová, Frank Sinatra, Billie Holiday nebo Miles Davis je nahráli jako své nejúspěšnější nahrávky.
George započal svou profesionální kariéru jako redaktor v hudebním nakladatelství Tin Pan Alley, kam mířily kroky mladých skladatelů, kteří sem nosili své prvotiny a doufali v úspěch. Pracoval jako song plugger, což ve volném překladu znamená omílač šlágrů. Zde mu pod rukou prošlo tisíce skladeb a díky tomu získal představu, s jakým druhem hudby by mohl prorazit. Po dvou letech práce u hudebního nakladatelství začal vydávat svá první díla. Skladba When You Want ’Em You Can’t Get ’Em sice nebyla diváky nikterak oceněna, ale mladý George se dostal do povědomí tehdejších skladatelů na slavné Broadway. Díky této skutečnosti také mohl zlepšovat svůj klavírní um po boku těch nejlepších hudebníků z celé Ameriky. Jeho prvním velkým hitem byla skladba Swanee, která zazněla v muzikálu Ala Jolsona Sinbad. Během několika málo dní byl katapultován mezi nejznámější a nejvlivnější společnost ještě věhlasnější Broadway. V roce 1919 komponoval hudbu pro první vlastní muzikál La, La Lucille. Mezi roky 1920 a 1924 potom tvořil hudbu pro sérii George White Scandals.
Jednou z písní, která zazněla v této sérii, byla také krátká opereta Blue Monday. Právě tato skladba zaujala jednoho z prvních dirigentů malých orchestrů Paula Whitemana natolik, že pověřil George vytvořením podobného kusu v jazzovém stylu. Ten se tohoto úkolu zhostil natolik důkladně, že přestal tvořit jakákoli jiná díla a plně se koncentroval právě na Rapsodii v modrém. Zhruba tři týdny před jejím dokončením proběhly tiskem zprávy o velkolepé premiéře díla George Gershwina. Ta se konala v Aeolian Hall a skladba Rhapsody in Blue znamenala, že se její autor zařadil mezi nejznámější skladatele v celé historii Ameriky. V originále byla rapsodie napsána pro sólový klavír a jazzový orchestr.
Po Rapsodii v modrém je George znám především jako komponista mnoha skladeb, které se staly součástí amerických zpěvníků. Většina z nich potom byla produkována především v období, které strávil na Broadway. Všechny se váží ke spolupráci, kterou navázal George se svým bratrem Irou v roce 1924. Společně komponovali hudbu i texty k muzikálu Lady Be Good! V tomto muzikálu zazněly šlágry jako Fascinating Rhythm a Oh, Lady, be Good. Písní, která nebyla řazena k tomuto muzikálu, potom byla populární balada The Man I Love.
Po Lady Be Good i nadále spolupracoval se svým bratrem a díky nim spatřily světlo světa další muzikály. Např. Tip-Toes, Oh, Kay, Strike Up the Band, Funny Face, Girl Crazy, Of Thee I Sing, ve kterých zazněly skladby jako Clap Yo’ Hands, Strike Up the Band a také píseň, která byla ve své době velmi populární Someone to Watch Over Me. I přes úspěchy, kterých dosahoval na Broadway, se rozhodl, že bude následovat svého úspěchu s Rapsodií v modrém a pokusí se zkomponovat další skladby pro klavír a orchestr. A tak přibyla na jeho kontě další známá díla. Pro sólový klavír a orchestr to bylo Concerto in F (1925), Preludes for Piano (1926) a An American in Paris (1928). An American in Paris, kterou Gershwin vytvořil poté, co navštívil hlavní město Francie, zavede posluchače do ulic Paříže 20. let. Toto dílo potom bylo druhým vrcholem tvorby Georgie Gershwina.
I přesto, že se oba bratři přemístili do Hollywoodu, neměla tato změna žádný vliv na tempo, jakým stačili tvořit nová a nová díla. Vytvářeli skladby pro stříbrná plátna, včetně tvorby pro Freda Astaira a Ginger Rogersovou. První prací pro film byla hudba pro snímek The King of Jazz. Při jejím vytváření se setkal se svým přítelem Paulem Whitemanem, který byl u zrodu nehasnoucí slávy George Gershwina. Po tom, co bylo jeho dílo uvedeno, pracoval již na hudbě pro další film. Delicious byla píseň, která půvabně zachytila lásku dvou rozdílných charakterů. Motiv tohoto díla bylo dalším velkým úspěchem bratrů Greshwinových. V dalším díle Girl Crazy se oba vrátili k hudbě, která je proslavila na newyorské Broadway a dokázali takto vzkřísit písně jako Bidin’ My Time a But Not For Me. Během doby, kterou trávil George v Hollywoodu, se pokusil také navrátit k hudbě, která ho vynesla na výsluní. Dal takto vzniknout „Druhé rapsodii“ (The Second Rhapsody) a „Kubánské předehře“ (Cuban Overture), které ale nedosáhly očekávaného úspěchu. Ale asi největším zklamáním Georgovi kariéry byla nakonec „Americká opera“. (American Opera), kterou uvedl jako Porgy and Bess. Tato opera zobrazuje chudobu v ghettech a denní život a sny lidí žijících v nich. V době po světové hospodářské krizi ale toto téma velmi otřáslo obyvateli USA,a tak byla opera krátce po svém uvedení stažena a přestala se hrát. Populární se stala až po smrti George Gershwina v roce 1937 a až dodnes patří k nejúspěšnějším operám amerického autora. Některé skladby z této opery se dokázaly samy prosadit, jsou to např. Bess You Is My Woman Now, Summertime a I Got Plenty of Nuttin’.
Jeho život měl velmi tragický konec. Co se původně zdálo jako nevinné bolesti hlavy se postupem času stávalo závažnějším a chroničtějším. Poté, co se dostavily výpadky paměti, lékaři mu po důkladném vyšetření oznámili, že má nádor na mozku a navrhli, aby se ihned podrobil chirurgickému zákroku. Operace se ale nezdařila a George Gershwin zemřel 11. července 1937 v Hollywoodu. Posmrtně se díky bratrovi podařilo vydat jeho do té doby neprezentované skladby.